Τι σημαίνουν τα χρώματα των λαχανικών;

Διατροφή στην εμμηνόπαυση
20/01/2021
Διατροφή και ημικρανίες
28/01/2021

Τα λαχανικά βρίσκονται στη βάση της διατροφικής πυραμίδας και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της Μεσογειακής διατροφής καθώς προσφέρουν αναρίθμητα οφέλη στην υγεία μας. Έχουμε την τύχη να ζούμε σε μία χώρα πλούσια σε καλλιέργεια και παραγωγή ποικιλίας λαχανικών ,ωστόσο έρευνες δείχνουν ότι μόνο το 60% των Ελλήνων καταναλώνει τις συνιστώμενες μερίδες λαχανικών καθημερινά.

Όπως οι περισσότεροι γνωρίζουμε, τα λαχανικά μας παρέχουν πληθώρα βιταμινών και μετάλλων και δρουν προστατευτικά υπέρ της υγείας μας προστατεύοντάς μας από καρδιαγγειακές παθήσεις, διαβήτη, παχυσαρκία κλπ. Επιπλέον ,μπορούμε να καταλάβουμε πολλά και από το χρώμα το οποίο κάθε λαχανικό έχει καθώς οι φυτοχημικές ενώσεις (που προσδίδουν το χαρακτηριστικό χρώμα σε κάθε λαχανικό) φέρουν διαφορετικά χαρακτηριστικά και οφέλη για την υγεία μας.

Το μωβ χρώμα στα λαχανικά προέρχεται από τις ανθοκυανίνες, φυσικές χρωστικές των φυτών οι οποίες έχουν ισχυρά αντιοξειδωτικές ,αντιμικροβιακές αλλά και αντικαρκινικές ιδιότητες ,ενώ φαίνεται να παίζουν ρόλο και στη διατήρηση της γλυκόζης νηστείας σε χαμηλά επίπεδα βοηθώντας έτσι και σε περιπτώσεις διαβήτη. Λαχανικά με μωβ χρώμα είναι οι μελιτζάνες, τα παντζάρια και το μωβ λάχανο.

Το πράσινο χρώμα στα λαχανικά οφείλεται κατά βάση στη χλωροφύλλη ,ουσία που βοηθάει στη φωτοσύνθεση των φυτών. Τα λαχανικά με πράσινο χρώμα είναι πλούσια σε φυλλικό οξύ , ασβέστιο, βιταμίνες του συμπλέγματος B αλλά και βιταμίνη K. Με βάση μελέτες έχει βρεθεί η ισχυρή αντιοξειδωτική δράση της χλωροφύλλης καθώς και ενδείξεις για αντικαρκινικές ιδιότητες. Πράσινα λαχανικά είναι το μαρούλι, το σπανάκι , το μπρόκολο, αγκινάρες κλπ.

Τα λαχανικά που έχουν κόκκινο χρώμα ,φαίνεται να το αποδίδουν στο λυκοπένιο ουσία που ανήκει στα καροτενοειδή και φαίνεται να έχει ισχυρά αντιοξειδωτική δράση ενώ ταυτόχρονα φαίνεται να προστατεύει από εμφάνιση καρκίνου, καρδιαγγειακά νοσήματα ,εμφάνιση εγκεφαλικών επεισοδίων ενώ συμβάλλει και στην μείωση της χοληστερόλης στο αίμα. Τα κόκκινα λαχανικά είναι επίσης πλούσια σε βιταμίνη C η οποία εκτός των άλλων βοηθάει και στην απορρόφηση σιδήρου από τις τροφές. Κόκκινα λαχανικά είναι οι κόκκινες πιπεριές και οι ντομάτες.

Τα λαχανικά με πορτοκαλί και κίτρινο χρώμα οφείλουν το χρώμα τους στα καροτενοειδή. Λαχανικά που ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία είναι οι κίτρινες και πορτοκαλί πιπεριές, τα καρότα, η κολοκύθα, κλπ και είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνη C , φυλλικό οξύ αλλά και  βιταμίνη A ή ρετινόλη η οποία δρα ευεργετικά στην όραση αλλά και στην υγεία του δέρματος καθώς προστατεύει από την ακμή και τη γήρανση.

Τέλος λαχανικά με λευκό χρώμα όπως το κουνουπίδι , τα μανιτάρια ,το σκόρδο κλπ έχουν ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες και συμβάλλουν σε μεγάλο βαθμό στη μείωση της χοληστερίνης.

Καλό είναι λοιπόν να βάζουμε χρώμα στη ζωή μας αλλά και στο πιάτο μας και να χρησιμοποιούμε κατά προτίμηση φρέσκα λαχανικά .Όσο πιο έντονο είναι το χρώμα των λαχανικών τόσο περισσότερα θρεπτικά συστατικά μπορούν να μας προσφέρουν. Επιπλέον μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα χρώματα των λαχανικών και τις ιδιότητές τους για να τα κάνουμε πιο ελκυστικά και στα παιδιά όπου συχνά παρατηρείται χαμηλή αλλά και περιορισμένη σε επιλογές κατανάλωση λαχανικών ημερησίως.