Flexitarians: Η νέα διατροφική τάση

Ορθορεξία, όταν η υγιεινή διατροφή γίνεται πρόβλημα!
29/06/2020
Το αλκοόλ στη διατροφή μας
20/07/2020

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια μεγάλη στροφή στην χορτοφαγία (vegetarianism) και στην αυστηρή χορτοφαγία(veganism) η οποία οφείλεται κατά κύριο λόγο σε λόγους ηθικής που έχουν να κάνουν με τα δικαιώματα των ζώων αλλά και περιβαλλοντικής συνείδησης. Φυσικά μεγάλο πλεονέκτημα των τάσεων αυτών αποτελεί και ο πιο υγιεινός τρόπος διατροφής και ο καλύτερος έλεγχος του σωματικού βάρους.

Μια νέα τάση λοιπόν φαίνεται να έχει αρχίσει να παίρνει μεγάλες διαστάσεις και ονομάζεται flexitarianism. Ο όρος αυτός προκύπτει από τον συνδυασμό των λέξεων vegetarian και flexible και άρχισε να χρησιμοποιείται ιδιαιτέρως στον επιστημονικό κλάδο περίπου το 2010. Η flexitarian δίαιτα δημιουργήθηκε από την διαιτολόγο Dawn Jackson Blatner η οποία στόχευε στην υιοθέτηση ενός πιο υγιεινού τρόπου διατροφής βασισμένη σε φυτικά τρόφιμα χωρίς όμως να αποκλείονται εντελώς τα ζωικά.

Έτσι λοιπόν οι flexitarians κατά βάση έχουν μια φυτοφαγική διατροφή στην οποία καταναλώνουν τουλάχιστον 5 μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως , όσπρια και προϊόντα ολικής άλεσης και έχουν σα βασική πηγή πρωτεΐνης τη φυτική ενώ περιορίζουν αρκετά τη ζάχαρη και τα γλυκά.  Ωστόσο στον flexitarianism τα ζωικά προϊόντα δεν αποκλείονται τελείως κι αυτή είναι και η βάση αυτής της νέας τάσης.

Ο στόχος λοιπόν του flexitarianism δεν είναι να εξαλειφθεί η κατανάλωση ζωικών προϊόντων αλλά η ένταξη όλο και περισσότερων φυτικών και η ανακάλυψη νέων συνδυασμών που θα οδηγήσει σε ένα πιο υγιεινό τρόπο διατροφής. Ακριβώς επειδή δεν έχει συγκεκριμένες συστάσεις και περιορισμούς είναι πιο εύκολο να το ακολουθήσει κάποιος που θέλει να περιορίσει τα ζωικά τρόφιμα χωρίς όμως να τα στερηθεί .

Ποια τα οφέλη του να είσαι flexitarian;

Καθώς αυτός ο τρόπος διατροφής είναι κατά βάση χορτοφαγικός και περιορίζει αρκετά την κατανάλωση κρέατος, ζάχαρης και ραφιναρισμένων προϊόντων σίγουρα ενέχει πολλά πλεονεκτήματα για την υγεία .

Έρευνες που βασίζονται στη χορτοφαγική και αυστηρά χορτοφαγική διατροφή δείχνουν ότι η κατανάλωση πληθώρας φρούτων και λαχανικών που είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση και να αυξήσει τα επίπεδα της καλής χοληστερίνης στον οργανισμό λειτουργώντας έτσι προστατευτικά και για την εύρυθμη λειτουργία της καρδιάς.

Επιπλέον , η κατανάλωση συχνών γευμάτων πλούσιων σε φυτικές ίνες αλλά και ο περιορισμός της ζάχαρης βοηθούν στον έλεγχο της πείνας αλλά και στο να διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα ινσουλίνης στο αίμα με αποτέλεσμα μία τέτοια διατροφή να δρα προστατευτικά ενάντια σε παθήσεις όπως ο Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 2 .

Φυσικά ,μία τέτοια διατροφή μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση αλλά και στην απώλεια κιλών καθώς δεν περιλαμβάνει επεξεργασμένα πλούσια σε λιπαρά προϊόντα αλλά στοχεύει στην κατανάλωση φυτικών προϊόντων τα οποία περιέχουν λίγες θερμίδες ενώ έχουν υψηλή διατροφική αξία.

Τέλος η flexitarian διατροφή μπορεί να είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη και για το περιβάλλον καθώς μπορεί να συμβάλλει στη διατήρηση των φυσικών πόρων μειώνοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, καθώς η καλλιέργεια περισσότερων φρούτων και λαχανικών απαιτεί πολύ λιγότερους πόρους από το μεγάλωμα και το τάισμα των ζώων.

Υπάρχουν μειονεκτήματα στο να είναι κάποιος flexitarian;

Στην περίπτωση που κάποιος θέλει να γίνει flexitarian καθώς θα υπάρχει μεγάλη μείωση στα ζωικά τρόφιμα υπάρχει και η πιθανότητα να αντιμετωπίσει και κάποιες διατροφικές ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά. Αυτά είναι η βιταμίνη B12 ,ο ψευδάργυρος, ο σίδηρος, το ασβέστιο και τα ω-3 λιπαρά οξέα.

Σίγουρα ένα καλά οργανωμένο διαιτολόγιο μπορεί να βοηθήσει έτσι ώστε η Flexitarian Diet να έχει τη βέλτιστη απόδοση για τον οργανισμό . Το σίγουρο είναι ότι η μείωση στην κατανάλωση κρέατος και ζωικών προϊόντων αλλά και ο περιορισμός στην κατανάλωση επεξεργασμένων υδατανθράκων , ζάχαρης και γρήγορου φαγητού μόνο πλεονεκτήματα μπορεί να επιφέρει ,αρκεί να υπάρχει η διάθεση για αλλαγή.

Πόσο έτοιμος είσαι λοιπόν για μία τέτοια αλλαγή;

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος