Φούσκωμα στην κοιλιά: Πώς να το καταπολεμήσετε

Η αλήθεια για τη γλουτένη
07/02/2017
Ποιο είδος τσαγιού σας ταιριάζει;
07/03/2017

Η περιοχή της κοιλιάς αποτελεί για πολλούς ένα προβληματικό σημείο που αντιστέκεται στη δίαιτα και τη γυμναστική. Πέρα από το λίπος στην περιοχή της κοιλιάς που δημιουργείται λόγω περιττού βάρους, έλειψη άσκησης και κληρονομικότητας σε πολλές περιπτώσεις η διόγκωση της κοιλιακής χώρας μπορεί να είναι εκδήλωση πολλών διαταραχών, οι περισσότερες από τις οποίες δεν είναι σοβαρές και είναι αποτέλεσμα διαταραχής της γαστρεντερικής λειτουργίας. Οι παρακάτω συμβουλές θα σας βοηθήσουν να μειώσετε το φούσκωμα και τη δυσφορία.
Αρχικά θα πρέπει να αποφεύγετε τις τροφές που επιδεινώνουν το φούσκωμα, μέχρις ότου αυτό υποχωρήσει. Οι τροφές που συνήθως δημιουργούν φούσκωμα είναι τα όσπρια, το λάχανο, η ντομάτα, το λάχανο, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, και τα χόρτα. Βέβαια οι τροφές μπορεί διαφέρουν από άτομο σε άτομο επομένως καλό θα ήταν να παρατηρείτε κάθε φορά ποια τροφή σας δημιουργεί δυσφορία και να την καταγράφετε.
Εάν έχετε παρατηρήσει ότι το ενοχλητικό φούσκωμα και τα αέρια παρουσιάζονται λίγα λεπτά μετά την κατανάλωση γάλακτος, η πιο πιθανή αιτία του προβλήματος μάλλον είναι η δυσανεξία στη λακτόζη, η οποία είναι αρκετά συχνή και οφείλεται στην ανεπάρκεια της λακτάσης, ενός ενζύμου του οργανισμού που είναι απαραίτητο για την πέψη του γάλακτος. Στην περίπτωση αυτή μπορείτε να αντικαταστήσετε το γάλα με γιαούρτι που περιέχει μικρότερο ποσοστό λακτόζης ή απλά να προμηθευτείτε γάλα χωρίς λακτόζη.
Αντίστοιχη περίπτωση είναι και αυτή της κοιλιοκάκης, δηλαδή της δυσανεξίας (κάτι στη γλουτένη, μια πρωτεΐνη που υπάρχει στο σιτάρι, το κριθάρι, τη βρώμη και τη σίκαλη. Η κατανάλωση γλουτένης από άτομα με κοιλιοκάκη οδηγεί στην εκδήλωση συμπτωμάτων και συνδέεται με κοιλικακό μετεωρισμό και άλγος. Η διατροφική αντιμετώπιση της κοιλιοκάκης είναι η αποφυγή εξ΄ολοκλήρου τροφών που περιέχουν γλουτένη.
Εάν πάλι πάσχετε από ευερέθισμο έντερο, μια επίσης συχνή πάθηση του εντέρου, η κατανάλωση προβιοτικών θα σας βοηθήσει να μειώσετε τα συμπτώματα. Τα προβιοτικά είναι ωφέλιμα μικρόβια που διαβιούν στο έντερο, βοηθούν στην διατήρηση της φυσιολογικής χλωρίδας του εντέρου. Η λήψη τους έχει φανεί ότι ανακουφίζει από τα συμπτώματα του ευερέθιστου εντέρου και επίσης βοηθά στην καλύτερη ανοχή της λακτόζης σε περιπτώσεις δυσανεξίας. Τα προβιοτικά βρίσκονται στα τρόφιμα που έχουν υποστεί ζύμωση, όπως το γιαούρτι, το κεφίρ και το τυρί, επομένως εάν βρίσκεστε σε αυτή την κατηγορία, αυξήστε την κατανάλωση τους.
Επίσης το φούσκωμα μπορεί να προέλθει από υψηλή κατανάλωση λίπους. Το σώμα μας χρειάζεται αρκετό διάστημα να διασπάσει και να αποβάλλει το λίπος. Επομένως αυξημένο λίπος από τη διατροφή προκαλεί επεισόδια φουσκωμάτων.

Τέλος πιθανόν να καταπίνεται μεγάλες ποσότητες αέρα κατά τη διάρκεια της ημέρας, όταν τρώτε γρήγορα πίνετε πολλά αναψυκτικά, ή μασάτε πολλές τσίχλες. Στην περίπτωση αυτή το έντερο σας έχει πρόβλημα απορρόφησης η αποβολής του αέρα από το σώμα σας αρκετά γρήγορα. Αυτό σημαίνει ότι μένει στο σώμα σας και δημιουργεί το αίσθημα του φουσκώματος.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος