Τι να προσέξω στη νηστεία για να μην πάρω βάρος;

Σακχαρώδης διαβήτης, τι είναι και πως αντιμετωπίζεται
19/03/2016
Πόσο ασφαλείς είναι οι βιταμίνες;
21/03/2016

Η νηστεία χαρακτηρίζεται από αποχή κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφίμων που επιτάσσει η χριστιανική θρησκεία, κατά βάση τρόφιμα  ζωικής προέλευσης. Έτσι, η Σαρακοστή πρεσβεύετε από αρετές όπως η εγκράτεια και η αυτοκυριαρχία. Η νηστεία μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό να αποτοξινωθεί με φυσικό τρόπο, εφόσον η βάση της είναι η κατανάλωση λαχανικών, ζυμαρικών, οσπρίων, φρούτων και θαλασσινών.

Γιατί όμως κατά τη διάρκεια της νηστείας και αφού αποφεύγουμε κάθε πηγή ζωικών προϊόντων και λιπαρών μπορεί να πάρουμε αρκετά κιλά; Το συνηθισμένο λάθος που γίνεται είναι ότι λόγω της έλλειψης της ζωικής πρωτεΐνης, η οποία είναι υπεύθυνη για το αίσθημα του  κορεσμού, γίνεται μεγαλύτερη κατανάλωση υδατανθράκων και φυτικών λιπαρών και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του βάρους μας. Επομένως παίζει ιδιαίτερο ρόλο κατά την περίοδο της νηστείας να γίνονται οι σωστοί διατροφικοί συνδυασμοί, με τους οποίους θα επέλθει ο υψηλότερος κορεσμός και θα εξασφαλιστούν οι απαραίτητες θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά.

Η διατροφή κατά τη διάρκεια της νηστείας πρέπει να περιλαμβάνει αρκετά φρούτα και λαχανικά τα οποία δίνουν το αίσθημα το κορεσμού με λίγες θερμίδες. Επίσης πρέπει η διατροφή μας να περιλαμβάνει αρκετά όσπρια ιδανικά μαγειρεμένα με ρύζι τα οποία θα αναπληρώσουν τις πηγές πρωτεΐνης που χρειάζεται ο οργανισμός. Τα προϊόντα σόγιας μπορούν να αντικαταστήσουν το γάλα και το τυρί, ενώ είναι χαμηλά σε θερμίδες και λιπαρά. Τα θαλασσινά και οστρακοειδή έχουν πολύ πρωτεΐνη με πολύ λίγο λίπος, και άρα λίγες θερμίδες, και επίσης περιέχουν Ω3 λιπαρά οξέα τα οποία δρουν παράλληλα ευεργετικά στο καρδιακό μας σύστημα.  Οι ξηροί καρποί αποτελούν εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης αλλά έχουν αρκετές θερμίδες επομένως δεν πρέπει να γίνονται υπερβολές με την ποσότητα.

Προσοχή πρέπει να δίνεται στην κατανάλωση χαλβά (σιμιγδαλένιου ή από ταχίνι). Ο χαλβάς είναι ένα υγιεινό γλυκό όμως έχει πολλές θερμίδες και ανήκει στην κατηγορία του λίπους. Μεγάλες ποσότητες οδηγούν στην αύξηση βάρους και λίπους. Επίσης με φειδώ πρέπει να γίνεται και η χρήση ελαιολάδου, Το ελαιόλαδο πρέπει να χρησιμοποιείται σε μικρές ποσότητες και σε καμία περίπτωση να μην τηγανίζετε. Τέλος η ταραμοσαλάτα λόγο των μεγάλων ποσοτήτων ελαιολάδου που χρειάζεται για να παραχθεί έχει επίσης πολλές θερμίδες. Τα θαλασσινά όπως προαναφέραμε αποτελούν καλή επιλογή για τη νηστεία με λίγες θερμίδες όμως όχι όταν είναι τηγανιτά.

Τέλος προσπαθήστε να βάλετε την άσκηση στην καθημερινότητα μας, τρεις με τέσσερις φορές την  εβδομάδα. Η δραστηριότητα θα μειώσει το σωματικό σας λίπος αλλά και θα βοηθήσει στο να διατηρήσετε το βάρος σας. Μετά το πέρας της Σαρακοστής προσπαθήστε να εισάγετε σταδιακά τις ζωικές τροφές και μην κάνετε υπερβολές με την κατανάλωση λίπους και κρέατος

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος