Σιδηροπενική αναιμία και αντιμετώπιση της

5 τρόποι για να χάσετε κιλά ενώ δεν έχετε καθόλου χρόνο
16/03/2016
Μεταβολισμός τι είναι και πως να τον αυξήσετε
18/03/2016

Σιδηροπενική αναιμία ονομάζεται η παθολογική κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός έχει στο αίμα μικρότερη από τη φυσιολογική μάζα κυκλοφορόντων ερυθρών αιμοσφαιρίων. Η σιδηροπενική αναιμία προκαλείται συνήθως από έλλειψη σιδήρου ή από έλλειψη βιταμινών (βιτ. Β και φυλλικό οξύ). Πολλές φορές όμως η αναιμία σχετίζεται και με χρόνια νοσήματα όπως AIDS, νόσο του Cronh, ρευματοειδής αρθρίτιδα, αλλά και λόγω απώλειας αίματος πχ γαστροραγίας, αιματουρίας κλπ.

Ο οργανισμός λαμβάνει σίδηρο από τις τροφές μέσω του γαστρεντερικού συστήματος και την απελευθερώνει στο αίμα. Η τρανσφερίνη (είναι μία πρωτεΐνη του αίματος) είναι υπεύθυνη για την μεταφορά του σιδήρου στο συκώτι όπου αποθηκεύεται ως φερριτίνη και αποδεσμεύεται ανάλογα με τις ανάγκες του οργανισμού.

Οι πιο επιρρεπείς ομάδες οι οποίες πλήττονται είναι οι γυναίκες λόγω της απώλειας αίματος μέσω της εμμήνου ρύσεως, οι χορτοφάγοι οι οποίοι δεν λαμβάνουν επαρκείς ποσότητες σιδήρου, τα βρέφη και τα παιδιά, όπου λόγω της κατανάλωσης γάλακτος δεν απορροφάται ο σίδηρος από τις τροφές, και άτομα τα οποία παρουσιάζουν δυσαπορρόφηση σιδήρου.

Τα κύρια συμπτώματα της σιδηροπενικής αναιμίας είναι η κόπωση και η αδυναμία. Η έλλειψη σιδήρου είναι ακόμα υπεύθυνη για την ωχρότητα του δέρματος, την τριχόπτωση, τα εύθραυστα νύχια και την ευπάθεια σε λοιμώξεις. Η αντιμετώπιση της διαφέρει ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης και την αιτία που την προκάλεσε.

 

Η διατροφή μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην πρόληψη και αντιμετώπιση της. Τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι:

 

Κρέας μοσχαρίσιο

Συκώτι, σπλήνα

Ξηροί καρποί

Όσπρια

Δημητριακά

Σουσάμι

Φυστικοβούτυρο

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά

 

Σημαντικό ρόλο παίζει όμως και η μορφή του σιδήρου που βρίσκεται σε αυτά τα τρόφιμα. Τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα περιέχουν αιμικό σίδηρο μία πηγή η οποία είναι καλά απορροφήσιμη από τον οργανισμό (κατά περίπου 20-25%). Αντίθετα ο σίδηρος που βρίσκεται στα φυτικής προέλευσης τρόφιμα είναι ο μη αιμικός, ο οποίος δεν είναι καλά απορροφήσιμος, απορροφάται σε ποσοστό 1-5%. Για να μεγιστοποιήσουμε την απορρόφηση του σιδήρου χρειάζεται να καταναλώνουμε παράλληλα τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C όπως είναι τα εσπεριδοειδή, οι φράουλες και τα ακτινίδια. Αντίθετα θα πρέπει να αποφεύγουμε να συνδυάζουμε τις τροφές που περιέχουν σίδηρο με τις τροφές που περιέχουν ασβέστιο λόγω της ανταγωνιστικής δράσης που έχουν μεταξύ τους.

 

Η έλλειψη σιδήρου μπορεί να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα της ζωής μας. Έτσι για να τη διασφαλίσουμε πρέπει να κάνουμε μία υγιεινή διατροφή και να εκτελούμε συστηματικά αιματολογικές εξετάσεις.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος