Μάθετε να διαβάζετε σωστά τις ετικέτες τροφίμων

Δίαιτα και ψυχολογία
01/09/2016
Αλκοολούχα ποτά και διατροφική αξία
17/09/2016

 

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, σε όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι εταιρίες τροφίμων είναι υποχρεωμένες να παρέχουν διατροφικές ετικέτες σε όλα τα συσκευασμένα τρόφιμα. Οι ετικέτες, θα πρέπει να αναγράφουν συστατικά, θρεπτικές ουσίες, τα πρόσθετα που έχουν χρησιμοποιηθεί και την ημερομηνία λήξης του προϊόντος. Οι ετικέτες αποτελούν χρήσιμο εργαλείο για τον καταναλωτή καθώς παρέχουν πληροφορίες σχετικά με την ποιότητα, αλλά και τις θερμίδες που παρέχουν. Ακολουθήστε τις παρακάτω οδηγίες για να αποκρυπτογραφήσετε τις πληροφορίες των ετικετών.

  1. Διαβάστε αρχικά τις πληροφορίες ανά μερίδα που αναγράφονται στο εμπρός μέρος της συσκευασίας. Οι πληροφορίες αυτές αναφέρονται στο μέγεθος της μερίδας και στις συνολικές μερίδες που περιέχονται στην συσκευασία. Προσέξτε τις θερμίδες ανά μερίδα και πόσες θερμίδες θα παίρνατε εάν καταναλώνατε όλη την συσκευασία.
  2. Ελέγξτε την περιεκτικότητα σε πρωτείνη, λίπος και υδατάνθρακες και τις θερμίδες του προιόντος. Για να δείτε την περιεκτικότητα του προιόντος ανά 100 γρ. δείτε τον πίνακα στο πίσω μέρος της συσκευασίας.
  3. Περιορίστε τα παρακάτω συστατικά: Σε μια δίαιτα 2000 kcal δεν θα πρέπει να λαμβάνονται πάνω από 11-13 γραμμάρια κορεσμένων λιπαρών και όσο το λιγότερο trans λιπαρά. Επίσης δε θα πρέπει να λαμβάνονται πάνω από 1500 mg νατρίου.
  4. Στοχεύετε στο να καταναλώνεται αρκετά τα παρακάτω συστατικά: Φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, ασβέστιο, σίδηρος, βιταμίνες , είναι απαραίτητα συστατικά για την καλή λειτουργία του οργανισμού, τα οποία πρέπει να τα λαμβάνουμε καθημερινά.
  5. Ελέγξτε το ποσοστό της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης (Daily Value %). Η τιμή αυτή υποδεικνύει το ποσοστό κάθε συστατικού ανά μερίδα σε σχέση με την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη. Να θυμάστε ότι η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη αναφέρεται σε μια δίαιτα 2000 θερμίδων. Πιθανόν να χρειάζεστε περισσότερο ή λιγότερο από 2000 θερμίδες ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, την φυσική δραστηριότητα και εάν προσπαθείτε να χάσετε , να πάρετε ή να διατηρηθείτε σε κιλά.
  6. Μάθετε για τα Ε. Τα Ε έχουν θεσπιστεί από την Ε.Ε. για να δηλώσουν την ύπαρξη κάποιου συγκεκριμένου χημικού προσθέτου. Εάν στη συσκευασία του προϊόντος δείτε το γράμμα Ε μαζί με κάποιο τριψήφιο νούμερο, τότε πρέπει να ξέρετε ότι οι αριθμοί:

Από 100 έως 199 αφορούν χρωστικές ουσίες.

Από 200 έως 299 αφορούν συντηρητικά.

Από 300 έως 399 αφορούν αντιοξειδωτικά.

Από 400 έως 499 αφορούν σταθεροποιητές.

Καλό θα είναι όταν βλέπετε κάποιο τρόφιμο με πολλά Ε να αποφύγετε να το καταναλώνετε.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος