Διατροφή και μέγιστη αθλητική απόδοση

Πως μπορώ να μάθω στο παιδί μου να τρώει υγιεινά;
02/02/2016
Διατροφή γυναικών με Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών
02/02/2016
Προβολή Όλων

Sprinter leaving starting blocks on the running track. Explosive start.

Κάθε μορφή άσκησης, αποτελεί ερέθισμα ενεργειακών απαιτήσεων για τους μυς. Επομένως ιδιαίτερα σημαντική επίδραση στην απόδοση του αθλητή έχει η διατροφή, καθώς μέσω αυτής θα δοθεί το καύσιμο για να ανταποκριθούν οι μυς.

Η μη ισορροπημένη διατροφή του αθλητή μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της απόδοσης. Ο πιο συχνός παράγοντας που επηρεάζει την απόδοση είναι η εξάντληση του μυικού γλυκογόνου. Το γλυκογόνο είναι το πρώτο συστατικό που χρησιμοποιείται από τον οργανισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης. Το γλυκογόνο δημιουργείται από τους υδατάνθρακες που προσλαμβάνουμε μέσω της τροφής. Επομένως οι υδατάνθρακες είναι αυτοί που αποτελούν τη βασική πηγή ενέργειας για το σώμα. Οι υδατάνθρακες βρίσκονται στο ψωμί, στα μακαρόνια, στο ρύζι, τα δημητριακά, τις πατάτες. Οι αθλητές κυρίως των αερόβιων αθλημάτων πρέπει να καταναλώνουν επαρκείς ποσότητες υδατανθράκων και κατά προτίμηση ολικής άλεσης για να έχουν τη μέγιστη απόδοση στην προπόνηση και στον αγώνα. Για υψηλότερη απόδοση κατά τη διάρκεια της προπόνησης ή του αγώνα καταναλώστε 3-4 ώρες πριν το γεγονός ένα πλούσιο σε υδατάνθρακες γεύμα.

Ένα επίσης σημαντικό θρεπτικό συστατικό για τη διατροφή των αθλητών αποτελεί η πρωτεΐνη. Η πρωτεΐνη είναι δομικό συστατικό των μυών, καθώς επίσης συντελεί και στη διόρθωση των τραυματισμένων ιστών. Πολλοί αθλητές για αύξηση της απόδοσης και  χρησιμοποιούν σκευάσματα πρωτεΐνης καθώς έχουν υψηλότερες ανάγκες από τον γενικό πληθυσμό. Γενικά πέρα από ορισμένες εξαιρέσεις, η κάλυψη των πρωτεϊνικών αναγκών μπορεί να επιτευχθεί μέσω της διατροφής και η χρήση συμπληρώματος δεν είναι απαραίτητη εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις. Για μέγιστη απόδοση και αναπλήρωση του μυικού ιστού που έχει χαθεί στην προπόνηση ή στον αγώνα συστήνεται η κατανάλωση πρωτεϊνικού σνακ αμέσως μετά το γεγονός.

Τέλος το λίπος αποτελεί απαραίτητο θρεπτικό συστατικό καθώς πέρα του ότι αποτελεί πηγή ενέργειας, χρησιμοποιείται από τον οργανισμό για τη διατήρηση της υγείας του δέρματος, τη ρύθμιση του μεταβολισμού και την παραγωγή ορμονών. Για μέγιστη απόδοση συστήνεται η κατανάλωση ακόρεστων λιπαρών οξέων και Ω3 λιπαρών οξέων (ελαιόλαδο, ξηροί καρποί, αβοκάντο, λιπαρά ψάρια) για την κάλυψη των διατροφικών αναγκών.

 

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος