Διατροφή κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

Δυσανεξία στη λακτόζη
06/03/2016
7 Μύθοι για τη διατροφή
10/03/2016

Στην εγκυμοσύνη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η εφαρμογή μίας σωστής διατροφής η οποία καλύπτει από όλα τα θρεπτικά συστατικά, για την σωστή ανάπτυξη του εμβρύου. Η διατροφή κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης θα πρέπει να περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων από τις τέσσερις κύριες ομάδες:

 

  • Πρωτεϊνούχα γεύματα. Όπως για παράδειγμα ψάρι, μοσχάρι, αυγά, όσπρια και άπαχο κοτόπουλο. Συστήνεται επίσης η κατανάλωση 2 φορές την εβδομάδα ψάρι.
  • Φρούτα και λαχανικά. Κατανάλωση το λιγότερο 5 μερίδων ημερησίως.
  • Αμυλούχα τρόφιμα. Η κατηγορία αυτή αποτελείται από το ψωμί, το ρύζι, τα δημητριακά και τα μακαρόνια. Συστήνεται η κατανάλωση ολικής άλεσης από τα παραπάνω προϊόντα.

 

Χρειάζομαι παραπάνω θερμίδες όταν είμαι έγκυος;

 

Κατά την διάρκεια του πρώτου τρίμηνου, δεν χρειάζεται η πρόσληψη παραπάνω θερμίδων. Από τον τέταρτο μήνα έως και το τέλος της εγκυμοσύνης χρειάζονται 200-500 θερμίδες παραπάνω ημερησίως, ανάλογα με το βάρος προ εγκυμοσύνης. Η όρεξη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στην καθοδήγηση της ποσότητας φαγητού που έχετε ανάγκη ημερησίως. Η όρεξη σας τις πρώτες εβδομάδες είναι πολύ πιθανόν να είναι μειωμένη και να υπάρχουν ναυτίες. Κατά την μέση χρονική περίοδο της εγκυμοσύνης η όρεξη σας θα είναι σχεδόν ίδια όπως πριν την εγκυμοσύνη ή λίγο αυξημένη. Κατά το τέλος της εγκυμοσύνης αυξάνεται η όρεξη, όπου σε αυτήν την περίοδο πρέπει να εφαρμόζονται μικρά και συχνά γεύματα. Γενικά μια φυσιολογική αύξηση βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης θεωρείται από 8- 12 κιλά.

 

Μπορώ να κάνω δίαιτα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης;

 

Εάν ξεκινάτε την εγκυμοσύνη με επιπλέον βάρος, μπορείτε να βελτιώσετε τη διατροφή σας, με το να αποφύγετε την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε λίπος και ζάχαρη, καθώς και να αυξήσετε την σωματική σας δραστηριότητα. Πριν αλλάξετε όμως το διατροφικό πλάνο σας συμβουλευτείτε το γιατρό ή το διατροφολόγο σας. Μπορεί να είναι επιβλαβείς για το βρέφος η εφαρμογή αυστηρής δίαιτας κατά την διάρκεια της εγκυμοσύνης, διότι μπορεί να μειωθούν τα επίπεδα φολλικού οξέως, σιδήρου και άλλων συστατικών στο σώμα.

 

Ποια είναι τα τρόφιμα τα οποία πρέπει να αποφεύγονται κατά την εγκυμοσύνη;

 

  • Τα λαχανικά και κυρίως το μαρούλι σε σαλάτες εκτός σπιτιού, θα πρέπει να αποφεύγονται διότι χρειάζονται πολύ καλό πλύσιμο.
  • Τα ωμά θαλασσινά, όπως τα μύδια, τα στρείδια και το σούσι, πρέπει να αποφεύγονται.
  • Τα μαλακά τυριά, διότι μπορεί να μην έχουν καλή παστερίωση, τα μουχλιασμένα τυριά τύπου ροκφορ, brie. Τα τυριά αυτά είναι πιθανόν να περιέχουν λιστέρια, το μικρόβιο το οποίο προκαλεί αποβολές σε εγκύους.
  • Το συκώτι και τα προϊόντα του, καθώς περιέχουν βιταμίνη Α η οποία σε μεγάλες ποσότητες  μπορεί να είναι τοξική  για το έμβρυο.
  • Η πρόσληψη καφεΐνης δεν πρέπει να είναι περισσότερη από 200 mg ημερησίως. Αυτό αντιστοιχεί με έναν ελαφρύ καφέ ή 2 ποτήρια τσάι. Μπορεί να καταναλώνονται τα προϊόντα ντεκαφεινέ.
  • Οπωσδήποτε συστήνεται η αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ. Η ακριβής ποσότητα αλκοόλ που είναι ασφαλής για την υγεία του παιδιού δεν είναι γνωστή, οπότε οι ειδικοί προτείνουν να αποφεύγετε η κατανάλωση του εντελώς.

 

Χρειάζεται να πάρω κάποιο συμπλήρωμα διατροφής;

 

Εάν η εγκυμοσύνη σας είναι ιδανική δηλαδή χωρίς ναυτίες τις πρωινές ώρες και εμετούς, η οποία στηρίζεται σε μία ισορροπημένη διατροφή όχι. Όμως ένα συμπλήρωμα βιταμινούχο το οποίο θα το προτείνει ο γιατρός είναι δυνατόν να καλύψει τα σωστά συστατικά που χρειάζεται το σώμα. Τα δύο βασικά συμπληρώματα κατά την διάρκεια της κύησης είναι η βιταμίνη D για όλη την διάρκεια, και το φυλλικό οξύ (400mg για τους 3 πρώτους μήνες). Επίσης οι αιματολογικές εξετάσεις θα δείξουν εάν έχετε ανάγκη από κάποιο συμπλήρωμα σιδήρου. Ο γιατρός θα κρίνει την ποσότητα ανάλογα με τις εξετάσεις σας. Το ασβέστιο επίσης είναι ένα πολύ σημαντικό μικροθρεπτικό συστατικό διότι χρειάζεστε διπλάσια ποσότητα ημερησίως. Μην καταναλώνετε συμπληρώματα που περιέχουν ρετινόλη, διότι μεγάλες δόσεις μπορεί να αποβούν τοξικές για το έμβρυο. Τέλος μην καταναλώνετε μεγάλες δόσεις μετάλλων και βιταμινών καθώς μπορεί να είναι επιβλαβείς για το παιδί. Συμβουλευτείτε το γιατρό σας για τα συμπληρώματα που λαμβάνετε.

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος