Δίαιτα και ψυχολογία

Διατροφικές διαταραχές και κίνδυνοι
12/08/2016
Μάθετε να διαβάζετε σωστά τις ετικέτες τροφίμων
13/09/2016

Οι επιστήμονες υγείας για χρόνια πραγματοποιούν έρευνες προσπαθώντας να κατανοήσουν για πιο λόγο, υπάρχει τόσο μικρό ποσοστό επιτυχίας σε άτομα που προσπαθούν να χάσουν κιλά. Όλοι πλέον συμφωνούν ομόφωνα ότι ο ψυχολογικός παράγοντας μπορεί να επηρεάσει το σώμα, και το σώμα τον ψυχολογικό παράγοντα.

Για να κατανοήσετε το μηχανισμό αλληλεπίδρασης θα σας θέσω 2 απλά παραδείγματα:

  • Πως επηρεάζει η ψυχολογία το σώμα:

Κλείστε λίγο τα μάτια σας και σκεφτείτε κάτι που σας νευριάζει πολύ( πχ κάποιος φόρος, ένας τσακωμός που είχατε) θα παρατηρήσετε ότι αμέσως αυξήθηκαν οι καρδιακοί παλμοί και η αρτηριακή σας πίεση.

  • Πως το σώμα επηρεάζει την ψυχολογία:

Όταν αρρωσταίνουμε το σώμα εκκρίνει κάποια μόρια τα οποία ονομάζονται κυτοκίνες τα οποία δρουν κατά των φλεγμονών. Οι κυτοκίνες οι οποίες αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος (δημιουργούν πυρετό) έχουν άμεση επίδραση και στον εγκέφαλο, όπου μας κάνουν να αισθανόμαστε άκεφοι και νωχελικοί.

 

Η σχέση μας με το φαγητό επιδρά με πολλούς τρόπους στην ψυχολογία μας. Μέσω του φαγητού, αλλάζει η διάθεσή μας, κοινωνικοποιούμαστε  μέσα από γεύματα με φίλους, και οι επιλογές που κάνουμε χαρακτηρίζουν το ποιοι είμαστε. Όμως η σχέση μας με το φαγητό μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε άσχημα και ένοχα όταν τρώμε ανθυγιεινά, όταν παίρνουμε βάρος ή όταν δεν μπορούμε να περιορίσουμε την πρόσληψή μας. Επομένως η σχέση μας με το φαγητό είναι μία συνεχής πάλη με τους εαυτούς μας.

 

Οι λόγοι οι οποίοι μπορεί να διαταράξουν τη σχέση μας με το φαγητό είναι οι εξής:

  1. Δεν ξέρουμε πότε ακριβώς έχουμε χορτάσει.

Συνήθως η ποσότητα φαγητού που θα καταναλώσουμε εξαρτάται από το πόσο πεινάμε. Αυτός είναι ένας παράγοντας όμως παίζει ρόλο και η ψυχολογική διάθεση. Για παράδειγμα είναι πολύ εύκολο να συνδέσουμε την ικανοποίηση από το φαγητό με την ικανοποίηση που λαμβάνουμε από το

  1. Το φαγητό απ’έξω δεν είναι ποτέ περιορισμένο

Έχουμε  την τάση όταν βγαίνουμε για φαγητό να μην παραγγέλνουμε μόνο το κυρίως γεύμα μας αλλά και ορεκτικά και γλυκά και αναψυκτικά. Μία σαλάτα και  το κυρίως πιάτο σας είναι αρκετά για να χορτάσετε και να μην ξεπεράσετε το θερμιδικό ισοζύγιο.

3.Υπέρβαροι φίλοι

Είναι πιθανόν όταν συναναστρεφόμαστε με υπέρβαρα άτομα να πάρουμε κιλά. Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι όταν δειπνούμε με αυτούς ενστερνιζόμαστε και τις διατροφικές τους συνήθειες. Εάν λοιπόν έχετε παρέες οι οποίες μπορούν να σας επηρεάσουν με αυτόν τον τρόπο, προσπαθήστε να κανονίζετε εξόδους για καφέ ή ποτό αλλά αποφεύγετε το φαγητό

4.Απόσπαση προσοχής

Έρευνες έχουν δείξει ότι τρώγοντας κατά τη διάρκεια που παρακολουθούμε τηλεόραση ή μιλώντας με φίλους, μπορεί να αυξήσει την ποσότητα φαγητού που καταναλώνουμε. Όταν επίσης δεν τρώμε συγκεντρωμένα, δεν απολαμβάνουμε και τη γεύση του φαγητού. Επομένως προσπαθείτε να τρώτε συγκεντρωμένοι πάντα.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος