Αλκοολούχα ποτά και διατροφική αξία

Μάθετε να διαβάζετε σωστά τις ετικέτες τροφίμων
13/09/2016
Πώς να κόψετε την ζάχαρη
07/10/2016

Το αλκοόλ που υπάρχει σε διάφορα ποτά προέρχεται από τη χημική ζύμωση υδατανθράκων και αποτελεί χημική ένωση. Αν και αποδίδει 7 θερμίδες ανά γραμμάριο, σχεδόν διπλάσιες δηλαδή από τις θερμίδες που θα προσλάμβανε κάποιος αν έτρωγε ένα πρωτεϊνικό ή υδατανθρακικό  γεύμα ίσης  ποσότητας ( 1 γρ. πρωτεΐνης ή υδατανθράκων αποδίδει 4 θερμίδες), δεν έχει καμία θρεπτική αξία για τον οργανισμό μας. Μετά την είσοδο του στον οργανισμό, δεν ακολουθεί η συνηθισμένη διαδικασία της πέψης που συμβαίνει με την τροφή, και κατά την οποία έχουμε την διάσπαση των τροφών στα θρεπτικά συστατικά τους (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες, λίπη).

Εξαίρεση στην κατηγορία των αλκοολούχων ποτών, αποτελούν  μόνο μερικά ελαφρά ποτά όπως το κρασί , και ιδιαίτερα το κόκκινο που περιέχει πολυφαινόλες  (ουσίες με αντιμικροβιακές και καρδιοπροστατευτικές ιδιότητες) και η μπύρα που περιέχει ορισμένες βιταμίνες του συμπλέγματος Β.  Συνεπώς αποκτούν διαφορετική διατροφική αξία σε σχέση με άλλα ποτά. Επιπλέον τα ποτά αυτά έχουν κατά βάση πολύ μικρότερη περιεκτικότητα αλκοόλης σε σχέση με άλλα π.χ. ουίσκι, βότκα άρα  και λιγότερες θερμίδες ανά ίση μερίδα. Βέβαια ακόμα και σε αυτή την περίπτωση πρέπει να σημειωθεί ότι γίνεται λόγος για υπεύθυνη κατανάλωση με μέτρο . Η κατανάλωση μπύρας ή κρασιού δεν θα πρέπει να ξεπερνά την 1 μερίδα την ημέρα, και όσον αφορά για τα πιο «δυνατά» ποτά,  η κατανάλωση τους καλό θα είναι να περιοριστεί  σε εβδομαδιαία βάση maximum .

Τα κοκτέιλ  αποτελούν μια άλλη κατηγορία ποτών, σε σχέση με το  θέμα της πρόσληψης θερμίδων. Πρόκειται δηλαδή για κατηγορία μικτών ποτών που περιέχουν τουλάχιστον ένα είδος αλκοόλ ως βασικό συστατικό ενώ τα συμπληρωματικά τους συστατικά ποικίλουν ( χυμός φρούτων, σιρόπι, ζάχαρη, φρούτα). Όπως προκύπτει λοιπόν από την περιγραφή της σύσταση τους αφενός οι θερμίδες  αναμένεται να είναι αυξημένες και αφετέρου διαφέρουν σημαντικά για κάθε κοκτέιλ.

Εκτός από την αρνητική επίδραση που επιφέρει η αυξημένη κατανάλωση  αλκοόλ στην προσπάθεια διατήρησης ή απώλειας βάρους, πρέπει να αναφερθεί αντίστοιχα η γενική επίδραση του στον οργανισμό. Το αλκοόλ προκαλεί α αφυδάτωση και επιπλέον διαταράσσει την  ισορροπία του υγρών στομάχου, επηρεάζοντας την λειτουργία του ήπατος καθώς επίσης και την λειτουργία του εγκεφάλου( υπνηλία, χαλάρωση αντιστάσεων, ζάλη κτλ.). Θεωρείται ότι η ύπαρξη τροφής στο στομάχι επιβραδύνει  τον ρυθμό απορρόφησης του έστω και σε μικρό βαθμό, όποτε καλό είναι να καταναλώνεται ένα ελαφρύ γεύμα προηγουμένως.

 

 

 

 

 

Τα κυριότερα ποτά που καταναλώνονται στην Ελλάδα είναι τα παρακάτω  και  αποδίδουν τις εξής θερμίδες:

Όνομα ποτού Περιεκτικότητα σε αλκοόλη % Θερμίδες/ 100 ml
Κρασί ρετσίνα 12-14% Περίπου 100 kcal
Κρασί κόκκινο γλυκό 12-17% 85-120 kcal
Μαυροδάφνη 15-17% 100-120 kcal
Μπίρα 3-6% 20-45 kcal
Ούζο 35-48% 245-335 kcal
Τσίπουρο 35-48% 245-335 kcal
Βότκα 38% Περίπου 260 kcal
Ουίσκι 40% Περίπου 280 kcal
Ρούμι 38% Περίπου 260 kcal
Τζίν 38% Περίπου 260 kcal
Τεκίλα 40% Περίπου 280 kcal
Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος